SUPÉKORT ETT SUPERFÖRETAG FÖR TREDJE ÅRET I RAD!
2011-10-22 - NORRKÖPING
För tredje året i rad har Supékort blivit utsett till ett Superföretag av Veckans Affärer och Par, en bragd endast 27 andra bolag i Sverige har klarat!
Trots en turbulent omvärld och tid har vi tack vare våra kunders förtroende för tredje året i rad lyckats bli ett Superföretag. Av Sveriges 47.000 aktiebolag som har en omsättning över 10 miljoner kr är det endast 28 företag som har lyckats bli ett Superföretag tre år i rad. Vi är givetvis tacksamma och glada för utmärkelsen!
VECKANS AFFÄRER OCH PARS SUPERKRITERIER
Framtagningen av topplistan med 318 företag baseras på PAR:s ”supermodell” för ekonomisk kvalitet. Denna modell visar företagens ekonomiska prestationsförmåga. De ekonomiska parametrar vi väger samman för varje enskilt företag är:
- Tillväxt
- Vinst
- Avkastning
- Effektivitet
- Kapitalstruktur
- Finansiering.
Extremt svårt att kvalificera sig till listan med Superföretag
För att ta fram listan med Superföretagen har vi därtill gjort denna bedömning för de senaste fyra åren, för alla företag som existerat sedan år 2006. Listan innehåller alltså företag som under fyra års tid presterat bättre tillväxt än andra jämförbara företag, men som också under samma tid haft bättre vinst, avkastning, effektivitet och kapitalstruktur än andra jämförbara bolag! Utöver detta har vi satt som villkor att företagen ska ha en omsättning på minst 10 Mkr under det senaste året *. Det är alltså extremt svårt att kvalificera sig till denna lista, och i den sammanställning som PAR genomfört under september 2011 är det endast 318 aktiebolag i Sverige som haft bäst betyg under de senaste fyra åren.
* Totalt sett fanns det cirka 47.000 aktiebolag i Sverige som omsatte mer än 10 Mkr under 2010.
"En sak kan man vara säker på - det är inte lätt att bli ett av de lyckliga företagen. De som utses till superföretag har verkligen förtjänat det"
-Per Widenman chefsanalytiker på PAR.
INTERVJU MED PAR'S CHEFSANALYTIKER
Per Weidenman är chefsanalytiker hos oss på PAR och är den som tar fram årets Superföretag tillsammans med Veckans affärer. Men det är ingen godtycklig urvalsprocess. Företagen utses utifrån strängt uppsatta kriterier, men alla typer av företag har chansen att vara med. I år är sjätte året för Superföretagen. Per Weidenman berättar lite om vad det går ut på.
- Vi har tagit fram olika parametrar som vi undersöker hos företag. För att man ska ha en chans att bli Superföretag så ska det ha gått bra de senaste fyra åren. Det vi tar hänsyn till är såväl tillväxt som lönsamhet, balans i ekonomin och sund finansiering, säger Per.
För att undersöka varje enskilt företag jämförs dess ekonomiska prestation med referensvärden baserade på prestationen hos alla andra företag med motsvarande storlek och verksamhet. Det är en relativ bedömning, oberoende av låg- eller högkonjunktur. Bedömningen är dessutom storleksneutral, så både små och stora företag har en chans.
De goda exemplen = Superföretag
Vidare berättar Per hur idén om Superföretagen växte fram. Han kände att det fanns ett mellanskikt av företag som aldrig syntes i media, men som ändå utgör ryggraden i svenskt näringsliv.
- Man hittar många intressanta affärsidéer och sanna entreprenörskap bland Superföretagen och det är kul att lyfta fram dem. På så sätt kanske man kan hjälpa till att nyansera allmänhetens och beslutsfattares uppfattning om vad näringsliv är. Det är också kul att visa upp de goda exemplen.
Per menar att Superföretagen kan intressera en rad grupper. Riskkapitalister som är ute efter att hitta uppköpskandidater eller företag att utveckla har en hel del att hämta bland Superföretagen.
Listan på Superföretag är lång
- Under dessa sju år har 1500 företag blivit Superföretag. Den listan borde vara väldigt spännande för alla som av någon anledning letar efter framgångsrika och bra företag.
Listan kan också vara inspirerande för andra som driver företag; ofta har superföretagen nyskapande och smarta affärsidéer och sätt att arbeta. Den som är nyfiken på den lokala näringsutvecklingen gör också rätt i att undersöka Superförtagen närmare, till exempel journalister. Per menar att många företag kan vara anonyma i sin egen kommun men mycket framgångsrika i sin verksamhet.
Marknadsföring är en framgångsfaktor
- Vi ser också att marknadsföring är en av de viktigaste framgångsfaktorerna, fortsätter Per. Vi gjorde en undersökning bland alla superföretag som visade att de företag som både vårdar befintliga kunder och letar nya, har störst chans att stanna kvar på listan flera år i rad. Ofta rör det sig om entreprenörsföretag där det finns en tydlig affärsidé och produkt. Men det räcker inte hela vägen, man måste även kunna kommersialisera sin idé. Ofta bygger företagen på grundläggande idéer som görs på ett annat sätt och sticker ut från konkurrenterna.
Det är inte långt kvar tills årets Superföretag avslöjas. En sak kan man vara säker på – det är inte lätt att bli ett av de lyckliga företagen. De som utses till superföretag har verkligen förtjänat det.
Läs mer på http://www.par.se/sv/superforetagen_par_ab/Nyheter-och-trender-om-Superforetag-2011